Attityd och karisma som ingångsvinkel
När man försöker att klura ut hur en bra säljare uppnår sina resultat, då kan det vara jätte svårt att använda denna persons råd till direkt att bliva bättre. För ofta är deras resultat ett resultat av deras egen personlighet, och vad funkar för han eller henne, betyder inte nödvändigtvis att det vill funka för dig – eller någon annan.
Ofta när man säljer en produkt, oavsett om denna produkt är något särskilt eller lika alternativen på marknaden, då är skillnaden oftast inte relevant, eller minimal. Så länge produkten uppfyller en nödvändighet för kunden, för då kan en bra säljare hitta en ingångsvinkel. Vad man måste komma ihåg är att man inte bare säljer en produkt, man säljer också en verksamhet, alltså en personlighet så att säga. Man säljer även sig själv.
Det är detta som skiljer en bra säljare från en världsklass säljare. Det som du måste tänka på är att det är fint att sälja en produkt, det ger ett salu just nu, så det är inte dåligt så att säga. Men om du kan sälja din personlighet och din verksamhetsidentitet, då säkrar du att kunder kommer tillbaka och vill köpa av dig igen.
På det sättet bliver en kund lojal och stannar kvar runt verksamheten. Skulle du då någon dag byta jobb, då kanske du vet att denna kunden värdesätter dig som person, och kan vara en kund du kan få med i din nya position också.
Positivitet och realism
Även om du tycker att din personlighet matchar bra med dina kunder, eller att du inte kan se varför en kund skulle tacka nej, då kan det hända ändå. Till slut, då är man inte säker på att et salu är genomfört innan man har fått en signatur från en kund. Oavsett vad så är det jätte viktigt att vara positivt inriktad när man är i kontakt med kunder.
Även om de skulle avslå ditt erbjudande, och du tycker det inte ger någon mening, att de inte tog emot det, då är det bara att komma vidare. Ofta i samtal med kunder, kan man försöka andra vinklar på sin tillgång, som ger kunden en annan form for värde än den du började med. Om du känner att kunden inte biter på dina nya försök och nya vinklar, då måste man också vara realistisk.
När man har diskuterat fram och tillbaka länge nog borde man inse att det inte kommer att lyckas, samtidig med att komma ihåg, att man inte alltid kan uppnå bra resultat.
Ett avslag är inte lika med att alla avslår
Som sagt, om du inte kan få en kund till at tacka ja till ditt erbjudande, då får du inte låta det slå ut dig. Alla har olika behov, precis som att ingen er exakt likadan som en annan. Det är lite som at börja och tappa håret. Du kan ge upp direkt, och säga till dig själv ”jaha, då var det väl det, nu kommer jag att bliva flintskallig” eller du kan pröva produkter som hjälper, till exempel hairlust.
Att vara en säljare är jätte svårt, och inte ett jobb för alla, men om du håller i länge nog, lär från dina misstag och fokuserar på att förbättra dig, då garanterar vi nästan alltid att du vill se resultaten.