För personer i företags- och entreprenörsbranschen gäller det att skapa och kultivera personliga relationer. Det gäller både relationer till dina kunder, vilka ju är bland det viktigaste du har, och dina anställda som är navet i hjulet.
Att dina anställda mår så bra som möjligt på jobbet är oerhört viktigt för både era personliga relationer och kvaliteten på det arbete som utförs. Missnöjda personer eller personer som mår fysiskt eller psykiskt dåligt varken kan eller vill göra sitt allra bästa, och långsiktigt kommer det att synas på dina vinstsiffror och ditt försämrade rykte.
Den här artikeln tittar lite närmare på vad du kan göra för att skapa en så bra atmosfär på jobbet som möjligt. Genom att ta dessa tips till hjärtat kan du rädda även den värsta situation och därmed bli populär bland så väl personal som kunder.
Visa givmildhet och omtanke
Alla vill känna sig omtyckta. Eftersom en genomsnittlig heltidsanställd person spenderar 8-9 timmar om dagen på arbetsplatsen innebär det att han eller hon måste anpassa sig efter atmosfären på jobbet en tredjedel av sin arbetsföra ålder. Det är lika ofta som vi sover så det säger sig självt att en trevlig arbetsplats är lika viktig som en skön och bekväm säng – alltså ovärderlig.
För att hålla atmosfären på topp och få din personal att känna sig viktig och omtyckt kan det vara smart att använda dig av så kallade företagsgåvor, alltså gåvor som du ger till dina anställda och ibland även till dina kunder för att vårda relationerna.
En företagsgåva behöver varken vara särskilt dyr eller lyxig, utan det viktiga är att det är någonting de anställda har nytta av. Till exempel presentkort på en spabehandling, en fin presentkorg eller sport- och fritidsprodukter. Det är också lämpligt att göra givmildheten till en regelbunden stapel i din arsenal, och därmed satsa på att dela ut små gåvor runt de stora högtiderna som jul, inför semestern eller under de anställdas födelsedagar.
Låt atmosfären vara positiv
Har du koll på hur de anställda trivs tillsammans? Det är förstås viktigt att du har en bra relation till din personal, men de umgås mer med varandra än vad de gör med dig. Därför spelar förhållandena mellan dina anställda väldigt stor roll för deras välmående.
Det är naivt att tro att mobbing bara förekommer bland barn. Studier har visat att så kallad vuxenmobbing är mycket vanligt förekommande på arbetsplatserna och det säger sig självt att det inte är okej. Förutom att de påverkar de enskilda individerna så kan det också förstöra för hela företaget när personalen mår dåligt.
Ha ett ständigt vakande öga på dina anställda så att du kan se problem på arbetsplatsen och åtgärda dem i tid.
Även arbetsplatsmiljön spelar roll
Det är inte bara de psykiska aspekterna av jobbatmosfären som är viktiga. Även den rent fysiska arbetsplatsmiljön kan hjälpa eller stjälpa välmåendet hos din personal.
Om dina anställda står eller går mycket under dagen kan det till exempel vara lämpligt att lägga in tryckavlastande gummimattor på golvet, vilket gör det mycket behagligare för ben och rygg.
För att stänga ute buller eller olika typer av smutspartiklar, som i en lagerlokal eller målarverkstad, kan plastridåer vara till stor hjälp. De är ofta genomskinliga och tillåter insyn samt fungerar som dörrar och håller såväl smuts som oljud bort från närliggande lokaler. Titta här för några exempel på lämpliga plastridåer.