Det deprimerande oljepriset har lett till en ny våg av innovation inom energi utvinning.
När ett fat olja kunde säljas för 100 dollar eller mer, hade energiföretagen som fokus på att borra brunnar och pumpa råolja så snabbt som de bara kunde. Men nu när priserna har satt sig runt 50 dollar per fat, väljer företagen att inrikta sig på effektivitet och inte på att få mest petroleum för minst summa pengar. Och många vänder sig till avancerad teknik för att få hjälp.
Stora oljeföretag som Halliburton Co och Schlumberger Ltd säger att deras kunder är hungrigare än någonsin för teknik som sparar dem pengar. Vissa använder laser och andra högteknologiska utrustningar och dataanalys innan de borrar för att se till nya brunnar levererar mest råolja för pengarna Andra funderar på att ta fram nya tekniker som de hoppas kommer att tillåta dem att vrida ut mer råolja från både nya och gamla brunnar.
”Du måste hålla ditt fokus på att hitta nya och innovativa lösningar”, säger Bruce Tocher, chef för skifferolja och gas forskning vid det norska energibolaget Statoil AS A. ”Du behöver dessa lösningar mer än någonsin.”
Flera företag undersöker refracking användande de senaste fracking tekniker för att få ut ur brunnar som ursprungligen använde fracked, en mindre avancerad teknik. Detta är fortfarande en experimentell metod, och företagen vill inte offentliggöra sina resultat. Men de kommer nog att fortsätta att försöka.
ConocoPhillips, till exempel, säger att det har försökt med flera refracks och fortsätter att utvärdera tekniken. ”Vi ser en viss potential, framför allt i brunnar som borrades för några år sedan”, säger taleskvinna Andrea Urbanek.
Olje- och gasbolag var pionjärer i den första digitala eran på 1980-talet och 1990-talet. Långt innan fraser såsom ”big data”, avancerad analys och Internet of things blev populärt, var oljechefer noga med att använda 3-D seismik, linjär program modellering av raffinaderier och avancerad processtyrning för verksamheten. Användningen av sådan teknik utlöste nya resurser av kolväte och levererade driftseffektivitet genom hela värdekedjan.
Tack vare de senaste tekniska framstegen, är vi nu redo för en andra digital tidsålder som ytterligare kan minska kostnaderna, frigöra oöverträffad produktivitet och öka prestanda avsevärt-om chefer kan utnyttja rätt teknik för att stödja deras affärsstrategi. Bättre utnyttjande av befintlig teknik kan leverera mycket bättre avkastning: upp till $ 1 miljard dollar i kostnadsbesparingar eller produktion ökning. En chef som gör om sin organisation till mer adigital kommer att vara väl positionerad för att driva nya tillväxtmöjligheter.
Olje- och gasindustrin är som skräddarsydd för denna omvandling: verksamhet spänner sig typiskt över flera regioner, med tunga investeringar och utökade leveranskedjor. Synlighet och tydlighet levereras av digital teknik och avancerad analys kan ge chefer utan motstycke, granulära vyer i verksamheten, öka flexibiliteten och stödja bättre strategiska beslutsfattandet. Digitala möjliggörare, från process digitalisering till robotik och automation, kan också bidra till att förverkliga denna potential genom att stödja processer i dynamiska sätt.
Det man kan hoppas är att oljebolagen med alla deras pengar kan föra fram en ny teknik som vi tidigare inte skådat och som påminner om det skiftet som skedde redna på 80 och 90-talet.